Pagina's

vrijdag 29 november 2013

Onverklaarbaar bewoond

In de jaren vijftig zag je nog wel eens huizen met het volgende bordje op de deur.

 
Door ons werd dat meteen gelezen als 'onverklaarbaar bewoonde woning'.
 
Waarom je dat toen zo veel zag, weet ik eigenlijk niet. De Woningwet, die zorgde dat mensen in gezonde huizen woonden, was toch al van 1901.
Misschien heeft het te maken met de Tweede Wereldoorlog en waren die huizen voor de oorlog nog goed bewoonbaar maar door oorlogsgeweld vernietigd.
 
Tegenwoordig zie je ze niet meer. Woningen met deze bordjes erop zullen misschien nog wel hier en daar voorkomen, maar ik denk dat ik de laatst 40 jaar niet meer zo'n bordje gezien heb.

6 opmerkingen:

  1. Leuke verbastering. Ik herinner me zomerse logeerpartijtjes bij een nichtje. Zij woonden in Utrecht en hadden daar een eigen wasserij. In de grote vakantie ging mijn tante met de kinderen naar een oud, scheef huisje in Katwijk. Er was geen gas, licht of water en er zat zo'n bordje op de muur. Het was rond 1970 en wij vonden het reuze interessant om daar te "kamperen".

    BeantwoordenVerwijderen
  2. kan me dat ook nog goed herinneren. Nu zijn er echt onverklaarbare bewoonde woningen :-) en de bordjes niet meer nodig .xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ik denk trouwens dat jij dit een heel leuk blog vind, ik althans wel. Veel informatie over Zweden.
    http://hejtjorven.blogspot.nl/

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk! Ik ga het een tijdje volgen. Bedankt voor de tip.

      Verwijderen
  4. Dat herinner ik me ook nog .Nu verhuren ze inderdaad onverklaarbaar bewoonde huizen, vroeger werden het soms schuurtjes of onderdak voor dieren.
    groetjes, Ria

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Nee, kan me ook niet herinneren wanneer ik zo'n bordje voor het laatst gezien heb. Hopelijk zijn ze er niet meer!

    BeantwoordenVerwijderen