Pagina's

maandag 19 januari 2015

De dikke dominee

Ta ra die boemdiee
Die dikke dominee
Die had zijn gat verbrand
Al aan de kachelrand.

Dit liedje zongen wij als kinderen in de jaren vijftig. Misschien werd het ervoor en erna ook nog wel gezongen maar dat is mij niet bekend; dat hoor ik wel van u. Het was eigenlijk een ondeugend liedje: je spotte met een dominee, hij was dik en dom en je zong over zijn achterwerk. Toentertijd werd daar niet over gesproken.

Ik heb geen flauw idee waar het liedje vandaan komt. Daarom heb ik maar even wat gegoogeld. Ik kwam hier een liedje tegen uit 1894:

Tarara boemdiee
De blikken dominee
Die schoot met kruit en lood
Zijn arme naaister dood

Nu zit hij in de kast
Al aan een ketting vast
De jongens roepen luid:
Die komt er nooit meer uit.
 
 
Het is een straatliedje gemaakt naar aanleiding van de moord in 1894 door een dominee op een naaistertje. Hier leest u er meer over. Ewoud Sanders heeft over dit liedje een boek geschreven en
Simon Vuyk schreef er een thriller over: De blikken dominee.
 
 
Het is van oorsprong een Amerikaans volksliedje uit 1891. Tekst en muziek is van Henry J. Sayers. Het werd in 1892 opgenomen door Len Spencer. De uitvoering hieronder in uit 1943 door Mary Martin. Op de Engelstalige Wikipedia leest u er meer over. Ook verschillende teksten zijn er te vinden.
 
 
In 1957 brachten De Feestneuzen een Nederlandstalige versie uit.
 
 

7 opmerkingen:

  1. Nou ja, voor dat naaistertje was het niet leuk, natuurlijk, maar dat begrijp je.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een leuke blogpost, ja ik ken het liedje en het verhaal maar niet de oorsprong van de muziek. Dank!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ben ook een kind van de jaren 50. Dus die eerste versie ken ik. De andere niet.
    Leuk filmpje die Amerikaanse. Behoorlijk pikant voor die tijd, daar ging je wel voor naar de bioscoop denk ik.

    Leuk blogje. Had ook een heel leuke ZOZ kunnen zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Geweldig Greet

    en inderdaad, ik ken het liedje ook..... ben van 62.... mijn moeder had af en toe van die uitspattingen waarbij ze uitspraken deed en liedjes zong waar ons de oortjes van klapperden.... (waren trouwens de enige echt leuke momenten met / kanten van haar, helaas)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Jaaaaa wat een gezellig begin zeg van je logje! Zongen wij ook natuurlijk, we zijn even oud toch?
    Leuke weetjes ook Greet!

    BeantwoordenVerwijderen