Pagina's

vrijdag 22 november 2013

JFK

Vandaag is het precies vijftig jaar geleden dat John F. Kennedy werd vermoord.

John F Kennedy's motorcade travels through Dallas

Ik herinner het me nog duidelijk. Ik was destijds 13 jaar. Als een foto zie ik het tafereel weer voor me. Wij zaten thuis in de huiskamer. De kinderen zaten rond de eettafel, mijn moeder in haar stoeltje bij de kachel en mijn oudste zus van 19 was aan het strijken. De radio stond aan en opeens kwam er het bericht door van de moord. De ouderen waren geschokt.

Weet u nog wat u deed of waar u was vijftig jaar geleden ten tijde van de moord?

2 opmerkingen:

  1. Ja. Ik was 8 jaar oud en ons gezin was vooral bezig met de zorg voor mijn moeders vader die op sterven lag. Er waren waakbeurten tijdens zijn laatste dagen en de stemming was droevig. De beelden en geluiden van die dag staan me nog wel bij. Shame, shame, shame. Drie dagen later overleed mijn opa.
    Die twee gebeurtenissen blijven altijd aan elkaar gekoppeld.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. in mijn herinnering is het zo dat ik s'morgens voor het ontbijt uit bed kwam om daarna naar school te gaan.
    mijn moeder vertelde wat er gebeurd was de avond/ dag ervoor, de toon waarop ze dat vertelde maakte diepe indruk op mij.
    blijkbaar sprak het haar erg aan, voor mij ook het eerste wereldnieuws wat ik hoorde. 11 jaar was ik toen.
    de wereld is hierna veranderd, gevolgd door andere moordaanslagen, king en andere kennedy's.

    BeantwoordenVerwijderen