Pagina's

donderdag 14 maart 2013

Stiltecoupé

Ik heb geen auto. Ten eerste hou ik niet van de kleine ruimte van een auto en ten tweede zou ik nooit het rijbewijs kunnen halen omdat ik veel te veel afgeleid word door alles wat er om me heen gebeurt. Ik kan nu eenmaal niet multitasken.  Ik kan mijn aandacht maar op één ding richten en meestal is dat niet het verkeer. Zo'n veertig jaar geleden heb ik ooit eens een poging gedaan om te leren autorijden maar dat was geen succes. Ik ben er toen maar snel mee gestopt. Ook op de fiets gebeurt het me regelmatig dat ik meer op andere dingen let dan op het verkeer. Maar op de fiets zijn de gevolgen niet zo groot, bovendien is een onoplettendheid makkelijker te herstellen.

Ik reis dus veel met het openbaar vervoer en dan met name met de trein. Bussen zijn een noodzakelijk kwaad. Ik heb het daar niet zo op.

Van de week zat ik weer eens in de trein om een keuzedag op te maken. Die keuzedagen gebruik ik uiteraard voor de wat langere afstanden. Omdat ik last heb van hyperacusis, kies ik dan ook bij voorkeur een plaatsje uit in de stiltecoupé. Maar als je er standaard van uitgaat dat er in een stiltecoupé stilte heerst, kom je vaak bedrogen uit. Er wordt in zo'n stiltecoupé heel wat gebeld, gekletst en geschreeuwd. Velen letten er niet op of ze in een stiltecoupé terechtkomen. In een stiltecoupé is het vaak wat rustiger, daar zitten eenlingen die willen lezen, computeren of gewoon stilte willen hebben. Maar omdat er wat meer plaats is in zo'n coupé, komen er allerlei reizigers op af.

Van de week had ik het helemaal gehad. Ik heb een mp3 speler aan met luisterboeken om boven het geroezemoes uit te komen. Op de heenweg kwamen er drie mensen om mij heen zitten. Zij praatten zo luid dat ik het geluid van mijn mp3 niet meer kon horen. Ik heb ze toen maar gewezen op onderstaand symbool en gelukkig waren ze stil.


Op de terugweg kwamen er twee dames de stiltecoupé binnen. Ze vroegen aan mij of ik wilde verhuizen naar een bank erachter zodat ze met elkaar konden praten. Nou vraag ik je, praten in de stiltecoupé! Ik heb zo toen ook maar gewezen op bovenstaand symbool en ben lekker blijven zitten.


6 opmerkingen:

  1. nooit geweten dat er een stilte coupe is..
    wel 1e klas daar is het vaak rustiger
    maar je hebt gelijk hoor, moeten de mensen maar beter opletten !!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Helemaal terecht. Stiltecoupe is niet voor mensen die luid willen kletsen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. De NS biedt dit aan als een service/product aan hun reizigers maar dan moet er ook goed (=frequent) toezicht op de handhaving van de randvoorwaarden van dit product worden uitgeoefend!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat klopt. Op de heenweg heb ik bij een reis van anderhalf uur 1 conducteur gezien. Op de terugweg geen een.
      Ik vind dat stiltecoupés ook duidelijker herkenbaar moeten zijn.

      Verwijderen
  4. Mensen weten niet meer wat stilte is.
    Misschien zou de naam 'Fluistercoupé' wat duidelijker zijn.
    Er zaten vorige week trouwens veel mensen te hoesten in de Stiltecoupé. Kunnen ze niets aan doen, het kwam me alleen nu slecht uit. Had ik maar een MP 3 speler of zo mee moeten nemen.
    Ik neem deze coupé vaak én omdat ik last heb van geluid én omdat ik werk wil voorbereiden...

    BeantwoordenVerwijderen