Pagina's

donderdag 24 januari 2013

Eponiem

Dingen, begrippen, soortnamen en werkwoorden die naar een persoon vernoemd zijn, noemen we eponiemen.

dotteren, vernoemd naar de Amerikaanse radioloog Charles T. Dotter
colbert, vernoemd naar de Franse politicus Jean-Baptiste Colbert
sandwich, vernoemd naar de Engelsman John Montagu, vierde graaf van Sandwich
spoonerisme, vernoemde naar de Britse onderwijzer William Spooner

Hieronder staan een aantal eponiemen die vernoemd zijn naar Nederlandse of Belgische personen en hun naamgever:

bakeliet                               Leo Baekeland
bintje                                   Bintje Jansma
praten als Brugman            Johannes Brugman
van Drees trekken              Willem Drees
flikje                                    Caspar Flick
PC-Hoofttractor                   Pieter Corneliszoon Hooft
hopje                                   Hendrik Hop
jantje-van-leiden                 Jan van Leiden
de kop van Jut                    Hendrik Jut
Kenau                                 Kenau Simonsdochter Hasselaer
kiekje                                  Israel David Kiek
melkertbaan                        Ad Melkert
saxofoon                             Adolphe Sax

Weet u wat de 'beroepen' waren van bovengenoemde personen?

Hier hun 'beroepen':
  • baron
  • chemicus
  • instrumentenbouwer
  • middenstander
  • moordenaar
  • ondernemer
  • politicus (2x)
  • predikant
  • priester
  • schoolmeisje
  • schrijver
  • vrijheidsstrijdster

U kunt hier uw antwoorden controleren.

5 opmerkingen:

  1. en andersom...
    was het toch zo dat Napoleon achternamen gaf die verband hielden met hun uitvoerend beroep ?

    wel leuk dit, want soms vraag je je weleens af, hoe zijn ze eigenlijk aan die naam of dat woord gekomen. Gelukkig nu met internet is het wel leuk en gemakkelijk zoeken in vergelijking met de WP . Nadeel is vind ik dat de bron niet altijd betrouwbaar is.

    Liefs, Ellen

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Haha wat kan een mens zich vergissen, zie ik in een oogopslag dat jij een nieuw log geplaatst had, (te) snel lezen en acuut concluderen dat je iets over Les Miserables had geschreven (een musical waar ik helemaal weg van ben), dat je de film was gaan zien ofzo.... want Eponine is een karakter uit die musical/film... kom ik hier binnen en zie ik ineens dat het over heel iets anders gaat...
    wat een sukkel ben ik ;-)

    Evengoed een interessant en leerzaam log ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik geloof je gelijk, ga niet nakijken dus.
    Leo Kanner, ontdekker van Kannerautisme = klassiek autisme, Hans Asperger, naar wie de vorm autisme Asperger is vernoemt, jou wel bekend. Gelukkig heet ik niet zo bijzonder...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ja, dat zijn leuke woorden, die eponiemen. Ik heb er toevallig een paar dagen terug ook een blogje aan gewijd. Mocht je geïnteresseerd zijn, het staat hier. Voor de liefhebbers heeft NRC-journalist Ewoud Sanders er een boekje over geschreven. Je raadt nooit hoe het heet...:) Mag ik een opmerking bij één van je voorbeelden maken? Ik geloof niet dat 'PC-Hoofttractor' een eponiem is. Want Pieter heeft nooit iets met een tractor/auto van doen gehad. Omdat het begrip van de A'damse straat afkomstig is, is het een afleiding van een zaak en niet van een persoon. Dat denk ik tenminste.
    Gr.
    Peter
    PS Vanaf heden behoor ik tot je volgers.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dag Peter, welkom op mijn blog. De boekjes van Ewoud Sanders over Eponiemen en Geoniemen zijn mijn bekend. Leuke boeken. De PC-Hoofttractor is inderdaad een buitenbeentje maar ik vond hem wel leuk om te vermelden.
    Ik heb je blog bekeken. Lijkt me interessant. Ik ga jou ook volgen.

    BeantwoordenVerwijderen