Pagina's

zaterdag 17 januari 2015

Zwijmelen op Zaterdag (3.08)

Zaterdag, zwijmeldag bij Marja.

Afgelopen dinsdag zond de NPO in de serie Andere Tijden een documentaire uit over de gouden jaren van Heintje. (Hier nog terug te zien.) Destijds een zeer populair kindsterretje, dat het als volwassene nooit echt gemaakt heeft. Populair was hij over de hele wereld maar met name in Duitsland. Daar mocht hij wel optreden, in Nederland verbood de Arbeidsinspectie het.

Triest om te zien hoe die man, die toch ook al tegen de zestig loopt, nog succes probeert te krijgen. Ik vind het altijd zielig om te zien hoe eertijds zeer populaire artiesten op hun oude successen proberen te teren bij jongere mensen die hen helemaal niet kennen. Zie ook Peter Jan Rens.

Ruim twee jaar geleden heb ik al eens een nummer van Heintje geplaatst: Mama. Vandaag weer een heerlijk meegalmnummer van Heintje. In het filmpje vind ik het jasje van het meisje zo leuk. Is het een echte houtjes-touwtjesjas?


Prettig weekeinde.

16 opmerkingen:

  1. Mijn moeder hield hier zoveel van. Ach, ze draaide al die platen grijs. Zelfs nu nog kan ik dit nummer zo meezingen als ik wil. En Heintje is toch al jaren HEIN. Wat zou er van dat meisje geworden zijn?
    Leuke bijdrage.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je bijdrage van het Smurfenslaapliedje kende ik niet. Leuk. En ja, soms valt alle geluk samen.

      Verwijderen
    2. Ik heb deze reactie even tussen de reacties op platoonline neergezet. Dan staat ie er ook waar ie hoort te staan.

      Ik vind dat die techneuten bij Blogspot en Wordpress een keer wat voor je moeten doen zodat je wel normaal kan reageren. Er is toch wel IEMAND die dat kan? Grommel, grommel.

      Verwijderen
  2. Amen Greet, ben het, zoals je begrijpt, volkomen met je eens.

    Doet niets af aan dit liedje die in mij nog steeds mooie herinneringen oproept.

    Fijn weekend

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Och ja... zullen die mensen het zelf niet zien dat het voorbij is? Zal niemand ze waarschuwen dat het beter is te stoppen? Ik ken van Heintje alleen het lied over zijn moeder. Ik denk dat ik dat genoeg vind :-).

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het kindsterretje Heintje. We kunnen het nog wel herinneren, niet dat we een fan van hem waren in 1968.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mijn moeder en oma waren hier ook dol op. Het klinkt ook prima. Zo'n jas heb ik ook nog gehad.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Oei nog zoń goed foute, omaś en moeders zwijmelden, tienerdochters minder

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Leuk die nummers van vroeger. Ik ben niet de enige. Ik kan mij het nummer nog heel goed herinneren. Leuk, die nostalgie.

    Liefs Frederique

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ach die Heintje, mijn moeder vond hem ook geweldig! Leuk om weer eens te horen!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Bij ons thuis niet gedraaid en toch hoorde ik hem toen ik in het ziekenhuis lag via de ziekenhuisomroep. En vroeg Edelweiz aan. Het zal de koorts wel zijn :). Lijkt me voor een kind een heel ingewikkelde tijd. Populair en dan ineens is dat allemaal over.



    BeantwoordenVerwijderen
  10. Heintje...ik weet het nog. Ik dacht: Heintje is rijk, als ik nou verkering met hem "neem," kan ik een paard kopen. Een egoistische instelling maar ik was zes ;-) Heel leuk om hem te horen en erover te lezen.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Nou ik zag Hein ook op tv een tijdje terug.Ik vind het bijna zielig als artiesten nog terug grijpen naar succes wat ver achter hun ligt.
    Tja Heintje, mijn moeder vond hem ook geweldig!En zo'n jas ahum, ik heb nu ook een houtje-touwtje jas.Tis niet enkel muziek wat soms weer in zwang raakt.ha ha

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Nog niet van Heintje gehoord, en dat blijft ook zo hoor. Jan Smit moest als kind ook vooral in Duitsland optreden, omdat de arbeidsinspectie hem hier niet liet optreden. In Duitsland mag dat eigenlijk ook niet, maar daar kraait er geen haan naar.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Heintje was natuurlijk niet een verschijnsel waar je als jonge kerel fan van kon zijn! Stiekem constateerde ik wel dat hij een mooie stem had, en had misschien wel een beetje leedvermaak toen hij de baard in de keel kreeg (niet alleen meisjes kunnen valse krengen zijn ;) !)
    Nou, met zijn wereldwijde platenverkoop heeft hij (of zijn belangenbehartigers) toch echt iets helemaal verkeerd gedaan als hij nu nog populair moet proberen te zijn voor de centen. Maar goed, dan is hij daarin niet de enige... Raar wereldje, waar je goed op je tellen moet passen,
    In de clip zie je overigens hinderlijk de platenproducer als pasfoto'tje, geplaatst door diens (toch ook wel terecht) trotse kroost.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hemeltje lief wat heb ik dit toch vaak gehoord bij mijn tante, helemaal idolaat van dit soort muziek was zij en bij tijd en wijle deed mijn vader(haar grote broer) dan ook mee met haar. Je snapt wel dat wij, hippe tieners, daar niet bepaald warm voor liepen ;)
    Maar wat heerlijk om deze nu weer eens te horen....het is echt nostalgiezwijmel deze zaterdag....

    BeantwoordenVerwijderen