Pagina's

zondag 8 september 2013

OMG

Heel hard gekrijst, op een hoge toon en met lange uithalen. Zo hoor je in Amerikaanse programma's vrouwen en soms mannen aan hun verbazing, schrik of verrassing uiting geven: Oh, my God!.

Tegenwoordig hoor je het in Nederland overal, in real life, op tv, op facebook of op een blog. In geschreven vorm meestal met hoofdletters om het gekrijs, dat erbij schijnt te horen, uitdrukking te geven.
Je hoort het ook altijd in het Engels zeggen. Ik denk dat voor die mensen het Nederlandse "O, mijn God" te veel aan God doet denken.
De uitroep wordt hoe langer hoe meer gebruikt, ook tijdens een gewoon gesprek: "O, my God, Anita, kijk nou eens, wat heeft die vrouw een dikke kont."

Het is straattaal, jongerentaal, maar je hoort het ook laagopgeleide volwassenen steeds meer gebruiken.

In het Nederlands gebruiken we Lieve help, lieve hemel, o jee of diergelijks.
Als mensen dan toch "Oh, my God" gebruiken, vraag ik me altijd af, hoe dat dan zit. Geloven die mensen werkelijk in God en roepen ze hem daardoor om de haverklap aan? Of hebben deze mensen geen flauw benul van wat ze eigenlijk zeggen en vinden ze het een leuke uitroep, van de Amerikaanse tv overgenomen?

Zelfs overtuigde atheïsten hoor je deze uitdrukking gebruiken. Ik heb dan altijd de neiging te vragen of ze bekeerd zijn.

7 opmerkingen:

  1. Inderdaad, het is een kreet die tegenwoordig continu gebruikt wordt.
    Aangeleerd, net als vloeken.
    Daar wordt je ook niet mee geboren, dat gebeurd gewoon.
    Maar irritant is het wel.
    Liefs
    Wil

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb een bloedhekel aan al dat gevloek. Doe er zelf nooit aan mee.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Vloeken schijnt tegenwoordig de norm te zijn, ik vind het vreselijk !

    BeantwoordenVerwijderen
  4. hahahahahaha hoe is het mogelijk :-) Ben me hier ook al een tijdje aan het ergeren.
    Vloeken is voor domme mensen.
    En dat roepen wat erbij schijnt te horen.. Amerikanen doen dat in onze beleving altijd overdreven.

    vreselijk....

    BeantwoordenVerwijderen
  5. dag Greet,
    Ijzersterk verhaal, wat een onzin kramen we er soms onbewust uit.
    Worden we even op ons nummertje gezet.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik ben op dit moment druk doende met een Operatie Market Garden 2014. Je begrijpt het al, als we dat afkorten gaan we vaak de fout in.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha, ik kan me er iets bij voorstellen, ja.
      Reacties worden pas gepubliceerd na moderatie. Dit heb ik zo ingesteld omdat ik een paar keer vervelende reacties gekregen heb.

      Verwijderen