Pagina's

zaterdag 23 februari 2013

Zwijmelen op Zaterdag (13)

Zaterdag: Zwijmelen met Marja

Doedelzakmuziek vind ik erg mooi. We denken dat het alleen muziek is uit Schotland. Maar ik heb ooit een leerling gehad uit Iran die de doedelzak bespeelde, een oude traditie in Iran. 
De doedelzak is al erg oud en vroeger had elke landstreek in Europa zijn eigen vorm van doedelzak. In de zuidelijke Nederlanden kenden we de pijpzak.

Op dit bekende schilderij van Pieter Brueghel de Oudere (ca. 1568) ziet u links twee pijpzakspelers.

De Schotse doedelzak is een buitenbeentje en klinkt snerpender dan de andere doedelzakken. Ik vind het geluid van de doedelzak enigszins weemoedig klinken.

In het filmpje de welhaast bekendste doedelzakmelodie: Scotland, the Brave.

Heerlijk zwijmelen bij de muziek en dromen over Schotland, waar ik graag nog eens naartoe zou willen.

In onderstaand filmpje vindt u dezelfde melodie maar dan met een ander instrument. Hierbij zingt Colin Grant Adams. Het is een Schots patriottisch lied.


Hark when the night is falling
Hear! Hear the pipes are calling,
Loudly and proudly calling,
Down thro' the glen.
There where the hills are sleeping,
Now feel the blood a-leaping,
High as the spirits of the old Highland men.

Towering in gallant fame,
Scotland my mountain hame,
High may your proud standards gloriously wave,
Land of my high endeavour,
Land of the shining river,
Land of my heart for ever,
Scotland the brave.

High in the misty Highlands,
Out by the purple islands,
Brave are the hearts that beat
Beneath Scottish skies.
Wild are the winds to meet you,
Staunch are the friends that greet you,
Kind as the love that shines from fair maiden's eyes.

Towering in gallant fame,
Scotland my mountain hame,
High may your proud standards gloriously wave,
Land of my high endeavour,
Land of the shining river,
Land of my heart for ever,
Scotland the brave.

Far off in sunlit places,
Sad are the Scottish faces,
Yearning to feel the kiss
Of sweet Scottish rain.
Where tropic skies are beaming,
Love sets the heart a-dreaming,
Longing and dreaming for the homeland again.

Towering in gallant fame,
Scotland my mountain hame,
High may your proud standards gloriously wave,
Land of my high endeavour,
Land of the shining river,
Land of my heart for ever,
Scotland the brave.

12 opmerkingen:

  1. Dank voor je bijzondere bijdrage. Ik houd ook wel van doedelzakmuziek. Dat komt door mijn vader, die er vroeger graag naar luisterde. Ik heb het linkje geplaatst met mijn eigen e-mailadres. Het jouwe ken ik niet.
    Fijn weekend.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik houd ook van doedelzakmuziek, waarom het me raakt kan ik niet zeggen maar het doet dat gewoon!
    Mooie keus dus van jou! Vaak zie je het ook gespeeld worden op taptoes, waar ik ook zo graag naar kijk.

    Fijn weekend.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik luister ook graag naar dat soort muziek. Een doedelzak vind ik een prachtig geluid hebben!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Greet,
    leuke bijdragen ik vind versie 1 beter passen bij het geheel van de traditie :-D
    En ik kan mij nog herinneren toen de Koning van Jordanië werd begraven en er ook pipewerd gespeeld op een best gevoelige manier, ik kan deze soort muziek best waarderen.

    Groetjes Laura

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik dacht ook altijd dat doedelzak alleen in Schotland werd gespeeld. Niet dus, weer wat geleerd ;-)
    Fijn weekend
    Liefs -x-

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Voor jou ook mooie herinneringen. Ik houd niet zo van die muziek, ook niet van panfluit bijvoorbeeld, het doet niks met me. Maar toen we laatst met een cruiseschip in Schotland aanlegden en er bij het afscheid een doedelzak-band op de kade stond te spelen vond ik het toch wel indrukwekkend. Misschien omdat het leefde!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ach ja, doedelzakmuziek... Mijn eerste vakantie met mijn man, en de laatste vakantie met mijn moeder vlak voordat ze overleed waren in schotland. Wat hebben we daar genoten van de doedelzakken en heel de sfeer eromheen. Thuis zal ik het nooit opzetten. Leuk om te horen weer!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Doedelzakmuziek is niet mijn favoriet, behalve in het nummer van Paul McCartney, the Mull of Kyntire
    Groetjes Mara
    klik hier voor een grapje ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. kga meteen met je mee naar Schotland Greet !
    Doedelzak muziek in Iran kan je ook horen in het volkslied van Iran
    (ik heb een tik ik vind heel veel volksliederen mooi haha)
    Schotse en Ierse muziek hebben zowiezo mijn voorkeur.
    mooi dus :-)
    lieve groet en fijn weekeinde
    Ellen

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Een heel mooie bijdrage ook bij jou .
    Groetjes Elisabeth

    BeantwoordenVerwijderen
  11. De doedelzakversie heeft mijn voorkeur en ik vind de muziek vooral leuk als er op dit nummer door Schotse mannen in kilt wordt gedanst. Zó aandoenlijk die harige blote knieën in kniekousen met kwastjes onder zo'n wapperende plisseerok. En dan dat opspringende tasje op de kroonjuwelen! Héérlijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Heel mooi. Ik word altijd een beetje treurig van doedelzak muziek.

    BeantwoordenVerwijderen